Boeing 767 informace

16. října 2008 v 14:07 |  Boeing 767
Boeing 767
Současně s vývojem letadla 757 se Boeing rozhodl vyvíjet i model označený 767. Díky paralelnímu vývoji tak byla letadla 757 a 767 uvedena na trh v těsném sledu a společně přišla s několika zásadními technologickými změnami. Obě dvoumotorová letadla se tak od sebe příliš technologicky neliší, nejvýznamnějším rozdílem je widebody design použitý u 767, tedy širší trup v provedení s dvěma uličkami.
Boeing 767-100/-200ER

Stejně jako u letadla 757 nabízel Boeing leteckým společnostem nejdříve verzi -100, o kterou však nebyl příliš velký zájem z důvodu nižší kapacity cestujících a velké podobnosti s modelem 757. Modelem schopným dosáhnout komerčního úspěchu se tak ukázala být až verze -200, která měla oproti předešlé verzi prodloužený trup. Vývoj letadla 767 započal v červenci 1978 a přispěla k němu objednávka 30 strojů od United Airlines. První let 767 se uskutečnil v září 1981 a o rok později už letadlo létalo v běžném provozu. Boeing vyvinul i verzi s označením -200ER, která byla doplněna o centrální palivovou nádrž, jež dovolovala delší dolet. Poslední dodávka verze -200/-200ER proběhla v roce 1994, ale do hry však byla verze -200ER vrácena v roce 1998 po objednávce od Continental Airlines.
Boeing 767-300ER
V únoru 1982 Boeing oznámil vývoj nové verze s označením -300. Ta byla o 6,42 metrů delší než -200. První let proběhl v lednu 1986 a v září stejného roku letadlo vstoupilo do komerčního provozu. Verze s prodlouženým doletem, označená -300ER, se ukázala být u leteckých společností velice oblíbenou a je používána zejména na dálkových letech u méně vytížených linek. Do provozu byl tento model uveden v březnu 1988 u American Airlines. Od verze -300 je odvozen i nákladní model s označením -300F.
Boeing 767-400ER
Zatím poslední modifikací letadla 767 je verze -400ER, jejíž vývoj započal na konci roku 1996. Nejvýznamnější změnou oproti předchozí verzi je opět prodloužená délka letadla o 6,4 metrů. Vylepšení se dočkala také křídla, která mají delší rozpětí díky použití tzv. wingtips (plošky na konci křídel zlepšující aerodynamiku). Palubní deska, brzdy i kola jsou podobné jako u modelu 777, stejně jako interiér letadla.
Letadlo Boeing 767 se stalo jedním z nejoblíbenějších letadel pro lety přes Atlantický oceán. Jako první ze všech dvoumotorových letadel splnilo požadavky ETOPS (Extended Range Twin-engine Operation Performance Standards) pro lety, při nichž je letadlo během letu vzdáleno od nejbližšího vhodného letiště více než 60 minut (tento limit byl později zvýšen až na 180 minut).
Boeing 767

-200ER
-300ER
-400ER
Délka
48,51 m
54,94 m
61,37 m
Výška
15,85 m
15,85 m
16,87 m
Rozpětí
47,57 m
47,57 m
51,92 m
Hmotnost
76,6 t
81,4 t
103,1 t
Max. vzletová hmot.
175,5 t
181,9 t
204,1 t
Dolet
12 300 km
10 900 km
11 000 km
Cestovní rychlost
850 km/h
850 km/h
850 km/h
Počet cestujících
216 - 290
210 - 350
245 - 375
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye