Boeing 777 informace

16. října 2008 v 14:00 |  Boeing 777
Boeing 777
V 70. letech zvažoval Boeing spuštění vývoje tří nových modelů - 757 jako náhrady za starší 727, 767 jako konkurenta pro Airbus A300 a třímotorového 777, jenž se měl poměřovat zejména s DC-10 a Lockheed TriStar. Vývoj dvou nových dvoumotorových strojů byl spuštěn a znamenal pro Boeing obchodní úspěch. Třímotorový 777 pro 275 cestujících, jenž byl nabízen ve dvou variantách s doletem 5.000 a 8.000 km, však nikdy továrny Boeingu neopustil. Jeho vývoj byl zastaven, zejména z důvodu značné složitosti třímotorového designu. Zrušení programu mělo za následek určitou mezeru jak v kapacitě tak i v doletu mezi modely 767-300ER a 747-400. Poté, co Airbus začal s vývojem konkurečních letadel A330 a A340, nedalo na sebe dlouho čekat oznámení Boeingu o novém spuštění programu 777. Tentokrát se však již jednalo o dvoumotrové letadlo. Boeing však pro to nenašel pochopení u leteckých společností, které vyžadovaly odlišný design. Firma vyšla aeroliniím vstříc a bylo to poprvé, kdy měli letecké společnosti a cestující významnou úlohu při vývoji letadla. Boeing 777 bylo také první letadlo, jež bylo zcela navrhováno pouze pomocí počítačové technologie, což mělo za následek úsporu nákladů. Jako téměř každý nový stroj přišel i 777 s několika zajímavými technologickými inovacemi. Použity byly nové vylepšené LCD displaye s informacemi o letu a fungování vnitřních systémů letadla. Zaveden byl i systém fly-by-wire, který umožňuje ovládání téměř celého letadla pomocí digitálních systémů. Jako pohon byly použity do té doby nejvýkonnější a největší motory s průměrem 3,5 metru.
První charakteristikou je velikost trupu, která ovlivňuje kapacitu cestujících. Z tohoto pohledu rozlišuje Boeing verzi -200 a prodlouženou verzi -300 pro větší počet pasažerů. Druhou charakteristikou je dolet letadla, kde Boeing rozlišuje tři trhy. Trh A s doletem do 9.630 km, trh B s doletem od 10.740 do 14.260 a trh C s doletem nad 14.815 km. Tyto dvě charakteristiky jsou často jak Boeingem tak i leteckými společnostmi zkracovány do kratšího označení. Např. prodloužená verze označovaná 777-300ER bývá někdy uváděna jako 773B. Vývoj letadla 777 byl spuštěn v roce 1990 a byl nabízen ve dvou verzích -200 s rozdílným doletem (segmenty A a B); verze s delším doletem byla později označena -200ER. Do komerčního provozu vstoupily nové modely v květnu 1995 (-200), resp. v únoru 1997 (-200ER). Jako první ze všech letadel splnil 777 požadavky ETOPS (Extended Range Twin-engine Operation Performance Standards) pro lety, při nichž je letadlo během letu vzdáleno od nejbližšího vhodného letiště více než 180 minut. V roce 2000 spustil Boeing vývoj verze -200LR (772C), o níž tvrdí, že bude letadlem s nejdelším doletem na světě. Stroj, je schopen běžně létat až 16 500 km bez mezipřistání. V listopadu 2005 pak tento stroj vytvořil při zkušebním letu rekord, když zvládl bez mezipřistání let z Hong Kongu do Londýna, což je 21 602 km. V červnu 1995 Boeing oznámil vývoj prodloužené verze -300 (773A).
Stejně jako u verze -200 nabídl Boeing i u prodlouženého modelu stroj s delším doletem a označením -300ER (773B), jenž je koncipován jako náhrada za 747-400. Důvodem je strategie Boeingu upřednostňovat typ 747 spíše jako nákladní letadlo, než letadlo určené pro přepravu cestujících. V roce 2004 byl pak spuštěn vývoj nákladní verze 777F, která má nejdelší dolet ze všech současných nákladních letadel.
Boeing 777

-200
-300
-300ER
Délka
63,73 m
73,86 m
73,86 m
Výška
18,51 m
18,51 m
18,51 m
Rozpětí
60,93 m
60,93 m
60,93 m
Hmotnost
139 t
160,1 t
160,1 t
Max. vzletová hmotnost
229,5 t
263,1 t
351,5 t
Dolet
9 500 km
11 000 km
14 500 km
Cestovní rychlost
905 km/h
893 km/h
893 km/h
Počet cestujících
305 - 440
368 - 550
365
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye