Boeing 787 informace

16. října 2008 v 13:52 |  Boeing 787
Boeing 787 (Dreamliner)


Na konci 90. let začal slábnout prodej letadel 767, a to zejména díky konkurenci Airbusu A330. V této době začal Boeing uvažovat o novém typu letadla, které by bylo moderní a nahradilo by 767. Takovým strojem se původně zdál být Boeing Sonic Cruiser. Boeing Sonic Cruiser byl plánován jako letadlo dosahující téměř rychlosti zvuku, čímž by bylo zhruba o 20% rychlejší než běžně užívané modely. Podle odhadu Boeingu by stroj spálil asi o 15-20% více paliva než jiná letadla, což by však bylo vykompenzováno kratší dobou letu. Po počátečním zájmu zejména amerických aerolinií však přišly události z 11. září 2001 a následná krize v letecké dopravě. Pro letecké společnosti začal být mnohem více důležitý ekonomický provoz letadel. To mělo za následek ukončení projektu Sonic Cruiser v prosinci 2002.
Místo něj přišel Boeing s projektem nazvaným původně 7E7, později přejmenovaným na 787. Nové letadlo by mělo využívat z velké části technolgií navržených původně pro Sonic Cruiser. Pro letecké společnosti byla důležitá zejména 20% úspora paliva oproti ostatním srovnatelným letadlům. Tato úspora byla vytvořena díky dokonalejším motorům, lepší aerodynamice a zdokonalení systémů letadla. Tento projekt vyvolal u leteckých společností natolik silný zájem, že v dubnu 2004 Boeing po objednávce 50 letadel od All Nippon Airways oznámil oficiální spuštění vývoje letadla 787. Boeing vybral pro nový model dva typy motorů - General Electic GEnx a Rolls-Royce Trent 1000. Je to poprvé u moderních proudových letadel, kdy mají různé typy motorů stejný interface a jsou tak vzájemně zaměnitelné. Použití velkého množství syntetických materiálů učinilo 787 velice lehkým letadlem v porovnání k jeho výkonu. Boeing kladl také důraz na zvýšení komfortu pasažerů. Tlak uvnitř kabiny je ekvivalentní hodnotě tlaku v nadmořské výšce 1.800 metrů oproti 2.400 metrům u ostatních strojů. Stroj disponuje největšími okny ze všech moderních civilních letadel (27x47 cm). V současné době nabízí Boeing čtyři varianty letadla 787. Základní verzí je 787-8 (223 sedadel ve třech třídách s doletem až 15.700 km). Tato varianta je zamýšlena jako náhrada letadla 767-300ER a ze strany Airbusu nemá zatím žádného přímého konkurenta. Další verzí je 787-3, která je určena pro kratší, hustěji obsazené lety (296 sedadel ve dvou třídách s doletem 6.500 km). Uvedení do provozu se předpokládá v roce 2010 a Boeing počítá s touto verzí jako náhradou za Airbusy A300 a A310 a vlastní stroje 757-300, 767-200 a 767-300.Po počáteční objednávce od All Nippon Airways přišly brzy další a během jednoho roku jich Boeing získal 237, což z Dreamlineru učinilo nejrychleji se prodávající letadlo v dějinách.
Boeing 787

787-3
787-8
787-9
Délka
55,5 m
55,5 m
63 m
Výška
16,5 m
16,5 m
16,5 m
Rozpětí
51,6 m
58,8 m
60 m
Max. vzletová hmotnost
163,5 t
216,5 t
244,9 t
Dolet
6 500 km
15 700 km
16 300 km
Cestovní rychlost
905 km/h
905 km/h
905 km/h
Počet cestujících
290 - 330
210 - 250
250 - 290
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye