McDonnell Douglas DC-10 Obrázky+informace

16. října 2008 v 20:07 |  McDonnell Douglas DC-10

McDonnell - Douglas DC-10


McDonnell - Douglas DC-10 V roce 1966 American Airlines vyjádřili potřebu nového typu letadla. Letoun měl poskytnout cestujícím stejný komfort jako B747, ale měl být menší aby mohl bez problémů operovat za základny společnosti New Yorského letiště La Guardia. Sedadlová kapacita nového letounu se měla pohybovat okolo 250 míst. Nové letadlo mělo být efektivnější na středních a dlouhých tratích než B747. Výsledkem těchto požadavků byl letoun s krátkým, ale širokým trupem a třemi motory (2 pod křídly, třetí v ocasní části). Aby mohl letoun operovat z La Guardii a také z Denveru, kde byla druhá základna společnosti a kde jsou v létě velká horka, konstruktéři museli umísit na křídlo třípolohové klapky. Okna kabiny byla o 30% větší než u jiných velkokapacitních letadel té doby. V roce 1968 American Airlines objednali prvních 25 kusů DC-10. Průlom na trh velkokapacitních letadel se ale nekonal, protože DC-10 vyrostla nepříjemná konkurence v podobě Lockheedu L-1011 Tristar a vypadalo to že Lockheedův letoun bude o mnoho úspěšnější. Ale o rok později se blýsklo na lepší časy - United Airlines objednali 30 DC-10 a také Northwest Orient (dnes Northwest Airlines) upřednostil DC-10 před L-1011. První let s cestujícími uskutečnil v roce 1971 DC-10-10 na lince Los Angeles - Boston společnosti American Airlines. Na trh byli poté uvedeny dálkové verze DC-10-30 s motory General Eletric CF6 a DC-10-40 s motory Pratt & Whitney JT9-D20, které měly větší rozpětí křídla, větší objem nádrží a 3 podvozkovou nohu hlavního podvozku čímž MTOW stoupla na 259,5 t . Poté přišla na trh nákladní verze DC-10-30F a rychle přeměnitelná DC-10-30CF. Těmito vylepšeními, které Lockheed na svém L-1011 nemohl provést, se DC-10 v prodejnosti hladce přehoupl přes svého konkurenta a mohl se pochlubit již 350 objednávkami od dopravců z celého světa. V prvních měsících provozu se objevili potíže s motory a dveřmi nákladových prostorů, kterým ale dopravci nepřikládali větší váhu. Ale 25.5. 1979 se zřítil na letišti O´Hare v Chicagu DC-10-10 společnosti American Airlines. Příčinou byla ztráta motoru č. 1. Americký úřad pro civilní letectví (FAA) odebral DC-10 povolení k provozu. Ačkoliv po důkladných zkouškách a úpravách na DC-10 se podařilo problémů eliminovat McDonnell Douglas již poté registroval o hodně menší zájem o DC-10 a neuskutečnily se projekty zkrácené ani prodloužené verze. Posledním velkým zákazníkem byli U.S. Air Force, které projevili zájem o tankovací verzi označovanou KC-10. dc10
Trojice DC-10-30 amerického Northwestu na letišti v Amsterdamu (foto: © Wim Callaert)


verze -30
Rozpětí50,34 m
Délka55,35 m
Výška17,85 m
Max. vzletová hmotnost263,5 t
Cestovní rychlost865 km/h
Dolet11500 km
Max. počet cestujících380
Počet členů posádky3
Motory3x Pratt & Whitney JT9D-20 nebo General Eletric CF6-50C2B, tah po 233 kN
Komerční provozovatelé DC-10 v roce 2000
Harlequin Air (1), JALways (4), JAL (13), Japan Air System (2), Japan Asia (4), Cargolion (2), American Airlines (20), Challenge Cargo (3), Continental (34), Emery Worldwide (5), Fedex (74), Gemini Cargo (11), Hawaiian Air (16), NMB Air (1), Northwest Airlines (43), Omni Air (4), Ryan Intl. (2), Skyservice USA (2), Sun Country (4), United Airlines (20), World Airways (3), Premiair (4), Garuda Indonesia (5), Transair Intl. (1), Varig (4), Aeroflot (1), Iberia (7), Aerolyon (2), Air Liberte (3), AOM (11), Airtours (1), JMC (2), Monarch (1), Ecuatoriana (1), Biman Bangladesh (5), Skyjet (5), JAT (1), Avensa (2), Nigeria Airways (1), DAS Cargo (3), ASA (1), Ghana Airways (2), Malaysia Airlines (2)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye