McDonnell Douglas MD-11 Obrázky+info

16. října 2008 v 20:10 |  McDonnell Douglas MD-11

McDonnell - Douglas MD-11


McDonnell - Douglas MD-11 Na přelomu 70tých a 80tých let se firma McDonnell Douglas rozhodla vyvinout vylepšenou verzi letounu Douglas DC-10 - DC-10-60. DC-10-60 měl být o 12 delší než DC-10-10 a měl pojmout maximálně 400 cestujících. Avšak na konci 70tých měl DC-10 několik nepříjemných nehod, které hovořily proti vývoji nové verze. V té době ale McDonnell Douglas již testoval nové winglety na ledadle DC-10 společnosti Continental a zkoušky nového křídla s novými motory byly již také značně daleko. Firma proto uvedla letoun pod označením MD-11. To bylo v roce 1984. První verze MD-11X-10 měla stejnou délku jako DC-10, ale výkonnější motory a vyšší MTOW. Verze určená leteckým dopravcům byla uvedena na trh v roce 1985 pod označením MD-11. Letoun byl delší než DC-10, měl o 28% větší dolet a byl určen pro dvoučlennou posádku. Náklady na sedadlo byly až o 31% nižší než u DC-10. Výroba MD-11 měla běžet souběžně s DC-10. Ale mnoho dopravců (Fedex, Korean Air, Varig, Swissair, SAS) měnilo objednávky DC-10 na MD-11 a proto se McDonnell Douglas rozhodl v roce 1989 ukončit výrobu DC-10 právě ve prospěch MD-11. Firma nabízela 3 verze letounu. MD-11 pro dopravu cestujících, který mohl přepravit maximálně 405 cestujících na tratích dlouhých až 12 000 km, nákladní MD-11F, který mohl unést až 91 t nákladu a MD-11CF, což byla verze pro cestující, kterou bylo možno během 24 h přestavit na nákladní s platícím zatížením 80 t a doletem 8000 km. Prvním zákazníkem této verze byl Martinair Holland. Mnoho dopravců, ale požadovalo větší dolet MD-11, což byl důvod proč firma v roce 1996 představila verzi MD-11ER s doletem až 13 400 km. Firma vyvinula tuto verzi velmi rychle protože nepotřebovala oprávnění ETOPS, díky třetímu motoru v ocasní partii. MD-11 se vyznačoval také PCA programem (propulsion controlled aircraft), díky němuž dokázal bezpečně přistát při vysazení hydrauliky. Program ovládal letadlo pomocí přidávání a ubírání tahu motorům, motory na křídlech určovaly směr letounu a motor v ocase výšku. Po sloučení výrobců McDonnel Douglas a Boeing přestal Boeing přijímat objednávky na MD-11 a v roce 2001 ukončil jeho výrobu. poslední vyrobený MD-11 ve verzi F převzala Lufthansa Cargo. md11
McDonnell - Douglas MD-11 finského Finnairu (foto: © Lauri Huima)
Rozpětí51,70 m
Délka61,20 m
Výška17,60
Max. vzletová hmotnost273 t
Cestovní rychlost860 km/h
Dolet12000 km
Max. počet cestujících405
Počet členů posádky2
Motory3x Pratt & Whitney PW4060 tah po 266 kN nebo General Eletric CF6-80C2D1F, tah po 274 kN
Komerční provozovatelé MD-11 v roce 2000
Thai Airways (4), Alitalia (8), JAL (10), American Airlines (9), Delta Airlines (15), Fedex (33), World Airways (8), Finnair (4), City Bird (3), KLM (10), Varig (13), VASP (8), China Airlines (4), Swissair (19), Korean Air (4), Saudia (4), Gemini Cargo (2), Eva Air (12), Lufthansa Cargo (11), Martinair (6)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye