McDonnell Douglas MD-80 Obrázky+informace

16. října 2008 v 20:12 |  McDonnell Douglas MD-80
McDonnell - Douglas MD-80 V roce 1977 uvedla na trh firma Mcdonnell Douglas nový typ letadla DC-9 Super 80. Letoun vycházel z DC-9 a měl nahradit ve flotilách dopravců právě tento typ. Mcdonnell Douglas zahájil sériovou výrobu typu po obdržení objednávky na 13 letadel od Austrian Airlines a 25 letadel od Swissairu. Výrobce vyvinul několik variant, které se označovaly jako MD-81, -82, -83, -87 a -88. Rozdíly většinou spočívaly v instalaci výkonnějších motorů, zvýšení maximální vzletové hmotnosti a kapacity nádrží a změnách v avionice. Pouze MD-87 má kratší trup a odlišuje se od ostatních verzí poněkud výrazněji. Trup MD-81 je o 13,1 m delší než trup jeho předchůdce DC-9-10, letoun má také větší rozpětí křídla, zesílený podvozek a nově navrženou kabinu. MD-81 má novou avioniku, do kabiny pilotů může být namontován i průhledový dislplej (Head Up Display), přiblížení na přistání má povoleno dle podmínek kapitoly IIIA ICAO. Je poháněn motory Pratt & Whitney JT8D-209 o tahu 82,3 kN. První prototyp (N980DC) vzlétl 18. října 1979. Druhý MD-81 (N1002G) se zřítil v Arizoně 19.6. 1980.. Nicméně letové zkoušky pokračovaly i po havárii druhého prototypu, ale havárie způsobila zdržení certifikace o pět měsíců. První dodaný MD-81 uvedl na linky Swissair 5.10. 1980. Verze MD-82 má výkonnější motory (o tahu 88,9 kN), větší zásobu paliva a o 10 více sedadel pro cestující, může doletět do vzdálenosti až 4000 km. První let MD-82 se odehrál 8.1. 1981 a na linky svého prvního uživatele Republic Airlines se dostal 5.8. 1981. V roce 1984 McDonnell Douglas uzavřel kontrakt s 2 čínskými firmami a licenční výrobě 50 MD-82 v Číně, protože letoun byl velmi populární na čínských vnitrostátních linkách. MD-83 měl přídavné palivové nádrže v trupu o objemu asi 4100 l. Jeho dolet činí až 5 000 km. Má také oproti předchozím verzím zesílený podvozek. Zadavateli výroby byli Alaska Airlines a Finnair, který objednal 12 strojů . Firma chtěla také nabídnout dopravcům stroj stejné velikosti jako úspěšná DC-9-30, kterou měl nový letoun nahradit. To byl důvod proč McDonnell Douglas vyvinul verzi MD-87 s trupem o 5,4 m kratším než jeho "bráškové" z rodiny MD-80. MD-87 byl určen pro dopravu max. 130 cestujících na tratích s menším počtem cestujících. Testovací program bal zahájen v roce 1986 a o rok později první zákazníci Finnair a Austrian Airlines uvedli letoun na svých linkách. Největším zákazníkem typu MD-87 byla španělská Iberia, která objednala 24 letounů. S novým tzv. EFIS kokpitem, aerodynamickými zlepšeními a ekonomickými motory byl letoun v roce 1987 velmi progresivní a počítalo se, že se výrazně prosadí. Bohužel po obdržení 75 objednávek se výrobce rozhodl zastavit jeho výrobu. V roce 1986 byla představena poslední modifikace řady MD-80 - MD-88. Se stejnými zlepšeními jako u MD-87, ale s trupem převzatým z MD-81 uskutečnil nový letoun první let na pravidelné lince Delta Airlines 5.1. 1988. 18.3. 1992 byl dodán tisící letoun řady MD-80 společnosti Alaska Airlines. Po převzetí firmy McDonnel Douglas Boeingem nový vlastník zastavil výrobu MD-80 z důvodu konkurence s jeho B-737 v lednu 2000. md80
McDonnell Douglas MD-82 italské Alitalie ( foto: © Jan Davidts)

verze -83verze -87
Rozpětí32,87 m32,86 m
Délka45,06 m39,57 m
Výška9,05 m9,35 m
Max. vzletová hmotnost72,5 t67,8 t
Cestovní rychlost870 km/h870 km/h
Dolet5000 km5400 km
Max. počet cestujících172139
Počet členů posádky22
Motory2x Pratt & Whitney JT8D-219, tah po 93,4 kN2x Pratt & Whitney JT8D-219, tah po 93,4 kN
Komerční provozovatelé MD-80 v roce 2000
Spirit Airlines (15), US Airways (31), SAS (56), Harlequin Air (1), Japan Air System (26), Austral (4), Dinar (2), Continental (70), Midwest Express (11), Safair (5), Avioimpex (2), Korean Air (10), Alitalia (88), Meridiana (17), Alaska Airlines (34), American Airlines (274), Northwest Airlines (8), TWA (104), Austrian Airlines (12), Finnair (24), Air ALM (3), Air Philippines (2), China Eastern (5), China Northern (25), Far Eastern Air Transport (8), Spanair (36), Air Liberte (12), Crossair (12), Nouvelair (3), Pacific Airlines (2), Aeromexico (39), Iberia (36), Golden Nugget (1), Jem Invest (1), Delta Airlines (113), Onur Air (5), Air Aruba (2), AOM (10)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 fpjjoz fpjjoz | E-mail | Web | 22. května 2009 v 6:44 | Reagovat

9E4vVJ  <a href="http://yywsviynmeae.com/">yywsviynmeae</a>, [url=http://ixtfqulemnkz.com/]ixtfqulemnkz[/url], [link=http://tzagotawnvxa.com/]tzagotawnvxa[/link], http://idxxtzfkxrxd.com/

2 gonza gonza | 25. dubna 2010 v 16:25 | Reagovat

ahoj )

§
a§a
da
f :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye