Ůvod

16. října 2008 v 21:02 |  Úvod
Boeing - král nebes

Počátek
V roce 1881 se v Detroitu narodil William Boeing. Od mládí byl fascinován letadly a tak se svým přítelem G. C. Westerveltem založili společnost, kterou pojmenovali podle svých iniciálů B&W. Po krátké době ji přejmenovali na Pacific Aero Products, aby v William Boeingroce 1917 dostala jméno Boeing Airplane Company. Zpočátku chtěla firma vyvinout nové dvouplošné letadlo. Hned v roce 1917 získala společnost zakázku od americké armády, a to na 50 letadel Model C. V té době už Boeing zaměstnával přes 330 lidí. Po první světové válce nastala krize leteckého průmyslu. Boeing se dokonce jednu chvíli věnoval výrobě nábytku. Ve 20. letech se opět začala zvedat poptávka po letadlech a Boeing tak započal s vývojem civilních letadel. Během dvacátých let se rozrostl v jednu z největších amerických společností v leteckém průmyslu - vyráběl letadla ale i motory, vrtule a provozoval letiště a letecké společnosti po celé zemi. Po velké krizi na začátku třicátých let se společnost musela rozdělit na tři menší firmy: Boeing Aircraft Company (výroba na západě USA), United Aircraft (výroba na východě USA) a United Airliners, které se postupem času stalo jedním z největších leteckých přepravců na světě. William Boeing opustil společnost, protože neunesl její rozdělení. Poté na objednávku armády začala firma s vývojem bombardérů s dlouhým doletem s označením Model 299 - to byl prototyp ve druhé světové válce proslaveného bombardéru britské výroby B-17, jenž získal přezdívku "Létající pevnost".

2. světová válka
Některé technologie použité u bombardérů byly následně využity i u civilního dopravního letadla Clipper - Model314, s kterým Pan American World Airways začaly v roce 1939 první pravidelné transatlantické lety z USA do Británie. Během 2. světové války byla veškerá kapacita soustředěna na výrobu bojových letadel, zejména bombardérů B-17 a B-29. Po skončení války následovala podobná krize výrobců letadel jako po 1. světové válce. Kvůli přebytku letadel zrušila armáda své objednávky - Boeing byl tak nucen zavřít většinu svých továren a přes 70 000 lid přišlo o práci. Na konci 40. let však technologie pokročila tak daleko, že letecký průmysl se ocitl na prahu nové éry - éry proudových letadel.

Úsvit proudového věku
Nové proudové motory Boeing nejprve využil u zbrusu nových Bombardérů B-47 a zejména u slavného B-52. V dubnu 1952 se ředitelé Boeingu rozhodli investovat na tu dobu závranou částku 16 milionů dolarů do vývoje nového dopravního proudového letadla s označením Model 367-80, známější pod jménem Dash 80. Tato sázka se Boeingu vyplatila. Dash 80 se stal prototypem jak pro stroj KC-135 Stratotanker (první proudové letadlo určené k doplňování paliva za letu), tak pro Model 707-120 (první civilní proudové letadlo). Při zhruba desetinové spotřebě paliva dokázal stroj 707 přepravit přes Atlantik stejné množství pasažérů jako zaoceánská loď Queen Mary, a to při šestinové pořizovací ceně. S dodávkami tohoto letadla začal Boeing v roce 1958.

Šedesátá léta
O pár let později Boeing začal s dodávkami nové verze, který byla rychlejší, ale měla kratší dolet. Nesla označení 720. Vzápětí začala společnost s vývojem 727 s třemi motory. Tento Boeing se stal jedním z nejúspěšnějších dopravních letadel na světě. Verze 737 byla určena pro krátké a střední tratě a stala se jedním z nejprodávanějších letadel na světě. Její vývoj začal v polovině 60. let a v různých modifikacích se vyrábí dodnes. Jako protipól 737 stojí Boeing 747 - obří čtyřmotorové letadlo určené pro dlouhé tratě, kterému se také říká "Jumbo Jet". První stroj opustil továrnu na konci 60. let. Kromě civilních letadel se společnost Boeing v 60. letech věnovala i vojenské výrobě, ať již to byla letadla či balistické systémy. Boeing z velké části participoval i na kosmickém programu USA.

Sedmdesátá léta
Začátek sedmdesátých let byl pro Boeing ekonomicky velice těžký. Dodávky Boeing 747 byly zpožděné, americká vláda zastavila projekt Apollo, kterého se Boeing účastnil, a americký Kongres se rozhodl zastavit finanční podporu pro vývoj nového nadzvukového letadla 2707, který měl být odpovědí na evropský Concorde. Boeing byl nucen propustit více jak polovinu ze svých 80 000 zaměstnanců - většina byla z oblasti Seattlu. Situace se začala lepšit až s nárustem prodejů 747.

Osmdesátá léta
V osmdesátých letech se situace Boeingu zlepšila. Společnost oslavila výrobení tisícího letadla 737. Zvýšil se nárust pasažérů využívajících leteckou dopravu a zvýšila se i poptávka po nových letadlech. V Evropě však vznikl nový a velice silný konkurent Boeingu - společnost Airbus Industries. V průběhu osmdesátých let přišel Boeing s novými typy letadel - 757 a 767. Oba stroje se lišily kromě velikosti pouze v detailech a staly se značnými technologickými průkopníky. Současně byly představeny i nové verze 737 a začal také vývoj několika vojenských projektů.

Devadesátá léta
V devadesátých letech započal vývoj dalšího moderního stroje, tentokrát s označením 777. S kapacitou téměř 400 pasažérů se toto dvoumotorové letadlo s nejdelším doletem zařadilo mezi 767 a 747. V polovině 90. let vyvinul Boeing opět novou generaci letadel 737, nazvanou Next-Generation. Ta se stala nejrychleji se prodávající verzí 737. Důležitou událostí byla fúze v roce 1997 s konkurenční společností McDonell Douglas Corp. Letadlo MD-95 bylo přejmenováno na Boeing 717 a produkce třímotorového MD-11 byla zastavena.

Nové tisíciletí
S příchodem nového tisíciletí začal Boeing prohrávat souboj s Airbusem. Díky Airbusu má nyní každý model Boeingu přímého konkurenta. V současné době Boeing plánuje zavést čtyři nová letadla, a to verze 777-200LR, 737-900ER a 747-800. Začne dodávat letadla 787 Dreamliner. To by mělo být konkurentem pro nově vyvíjený letoun Airbus A350.

Loga Boeingu
Loga Boeing
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye