Antonov 225 Mriya

22. listopadu 2008 v 19:27 |  Antonov 225
Nákladní kolos Antonov 225 "Mriya"

Antonov 225 Mriya je největší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno. Prakticky celý jeho trup je vyplněn ohromným nákladovým prostorem, který je 6,4 metrů široký, 4,4 metry vysoký a 43 metrů dlouhý. Díky výklopné přední části trupu a velké nakládací rampě je nákladový prostor dobře přístupný. Na jeho stropě se nachází jeřáb, který ještě více usnadňuje manipulaci s nákladem. Antonov 225 byl totiž narozdíl od nákladních verzí Boeingu 747 navržen pro přepravu velkých a těžkých nákladů, jako jsou automobily, generátory, vagóny, apod. Proto není podlaha nákladového prostoru vybavena pojezdovým zařízením pro posun palet, jako je tomu u jiných nákladních letadel. Antonov 225 navíc dokáže přepravovat náklad na svých "zádech". Jeho maximální rozměry jsou: délka 70 metrů, průměr 10 metrů a hmotnost 200 tun. V takto velkém letadle se snadno našlo místo pro pohodlnou přepravu jeho posádky. Jejich kabina se nachází nad nákladním prostorem za křídly. Jsou zde sedadla pro 60 až 70 osob a nechybí ani kuchyňka, válendy ani palubní telefon.

Historie

V roce 1985 dostal ukrajinský výrobce za úkol vyrobit letadlo, které by bylo schopno přepravovat ruský raketoplán Buran. Jako základ přitom posloužil model An-124, což byl doposud největší nákladní letoun z produkce továrny Antonov. Inženýři mu prodloužili trup, přidali dvě svislé ocasní plochy, zesílili křídla, aby mohla nést 6 (šest) proudových motorů. Také byla zrušena zadní nakládací rampa a zadní vrata, z důvodu úspory hmotnosti. Inženýři se snažili použít maximum součástí z původního An-124, aby snížili náklady na vývoj.
Historicky první zkušební let absolvoval Antonov-225 21.prosince 1988. První let s raketoplánem Buran na palubě, respektive nad palubou) se uskutečnil 13.května 1989 z letiště na Bajkonuru. Příští měsíc se pak Antonov 225 stal senzací na letecké show v Paříži, kam přiletěl v plné parádě i s raketoplánem na střeše.
Následoval rozpad Sovětského svazu a jeho vesmírného programu. Antonov 225, jakožto jeho součást, byl od roku 1994 zaparkován na kyjevském letišti. Do té doby absolvoval 347 letů a nalétal 200 letových hodin. Dosud však nebyl certifikován pro komerční provoz.
Ve znovu sjednoceném světě však byla značná poptávka po tak velkém letadle, jako je Antonov 225. Proto se Antonov v roce 2000 rozhodl, že svůj jediný exemplář Antonovu 225 uvede do provozu. Stálo jej to 20 milionů dolarů. Letadlo bylo vyhrabáno z hromady šrotu a začalo se na něm usilovně pracovat. Dostalo novou moderní avioniku (Honeywell) a jeho motory byly upraveny tak, aby nebyly tolik hlučné.

Antonov dnes

První let po rekonstrukci se uskutečnil 7.května 2001. Poté byl Antonov 225 znovu předveden v Paříži. Od té doby je Antonov 225 v komerčním provozu a přepravuje náklad všeho druhu po celém světě. Jeho posádka říká: "Představte si jakýkoli myslitelný náklad a my vám řekneme, že jsme ho už přepravili." Objevily se také plány na uvedení druhého Antonovu 225 do provozu, neboť v továrně Antonovu se nachází pozůstatky druhého letadla, jehož výroba byla zastavena v roce 1994.
Antonov 225 létá po celém světě, vidět ho můžete čas od času můžete v Německu, ve Velké Británii a také v Praze. Je to největší současný létající objekt na celé planetě a proto přitahuje pozornost leteckých fandů. Vždy když Antonov 225 přistává či startuje, jeho šest motorů a mohutná křídla rozvíří prach a špínu v celém okolí ranweje. Pokud by se snad někdo odvážil postavit se do blízkosti ranweje, mohutný vzdušný vír jej zvedne ze země, zatočí s ním a nakonec s ním mrští o zem.

Technické údaje:

  • Posádka: 6 lidí (pilot, druhý pilot, dva letový inženýři, navigátor, radista)
  • Náklad vně letadla: Maximální hmotnost nákladu upevněného vně letadla 200 tun.
  • Přeprava cestujících: v zadní části trupu za křídly se nad nákladovým prostorem nachází kabina pro cca 60-70 osob.

Náklad uvnitř letadla

  • Max. výška: 4,4 m
  • Max. šířka: 6,4 m
  • Max. délka: 43,0 m
  • Max. hmotnost: 250 t

Dolet:

  • 4 500 km s nákladem 200 tun
  • 9 600 km s nákladem 100 tun
  • 15 400 km bez nákladu

Motory:

  • 6 x Progress D-18T Series 3 turbofans
  • Tah: 6 x 229 kN (51590 lbs)

Rozměry:

  • délka: 84,00 m
  • výška: 18,20 m
  • rozpětí křídel: 88,40 m
  • plocha křídel: 905 m2

Další:

  • kapacita palivových nádrží: více než 300 000 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 600 000 kg
  • Rychlost: 800 - 850 km/h
  • potřebná délka ranveje: 3000 - 3500 m


AUTOR PETR VOLEK

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr Volek Petr Volek | E-mail | 24. listopadu 2008 v 12:49 | Reagovat

Zdravím,

našel jsem tu svojí fotografii. Je to ta s raketoplánem. Žádám o okamžité stažení této fotografie z vašeho webu,protože uveřejnění nebylo autorizováno. Pokud fotka z tohoto webu nezmizí,požádám váš webhosting Blog.cz o blokaci těchto stránek z důvodu porušování autorských práv.

Petr Volek

2 admin admin | 27. listopadu 2008 v 15:56 | Reagovat

pane petr kdyz tam dam autora pls muzu tady nechat?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye