Bombardier Learjet

22. listopadu 2008 v 15:59 |  Bombardier Learjet
William P. Lear vyvinul původní Learjet Model 23 z projektu stíhacího bombardéru P-16 firmy Swiss American Avination Corporation.Nepřekvapilo proto, že po svém uvedení na trh v roce 1964 měl Learjet tak skvělé letové výkony jako žádné jiné soukromé letadlo.V roce 1965 absolvoval tento stroj cestu z Los Angles do New Yorku a zpět za 11 hodin a o rok později obletěl nový osmimístný typ Model 24 svět za 50 hodin a 20 minut.Kromě velkého doletu a rychlosti mohly Learjety létat i ve větších výškách než proudové linkové stroje-v roce 1977 bylo typu Model 25 povoleno létat až 15 550m vysoko.První typy měli palivové nádrže na konci křídel, které byly v 70.letech nahrazeny svislými winglety, snižující čelní odpor.V novějších typech byly proudové motory nahrazeny turbodmychadlovými.
Přestože konkurence na trhu letadel této kategorie, určené například pro vysoce postavené činitele obchodních firem a pod., 80.a 90.letech vrůstala,udržely si na něm Learjety svou pozici díky neustále modernizaci.Některé modely měly dolet zvětšený na 4.až 5 tisíc kilometrů, počet míst kolísal mezi šesti a deseti.
Původní firma Learjet Corporation sice prošla řadou změn a nyní je součástí leteckého impéria Bombardier, ale Learjety patří dodnes mezi klasické stroje.

Symbol postavení

Záplavu 'letů za byznysem' nastartoval letoun Learjet, který se stal v 60.letech jedinečným a vytouženým symbolem vytouženým symbolem důležitosti a postavení firem i jednotlivců ve společnosti, hodnoceným výše než luxusní jachta nebo rezidence na střeše newyorského mrakodrapu.Zpočátku byl hlavním rivalem Learjetu francouzský Dassault Falcon -do poloviny 70.let se prodalo 500 Learjetů a 300 Falconů.V poslední dekádě století se však usadila na špice vývoje firma Gulfstream Aerospace Corporation s typem Gulfstream V, jehož dolet je 12 000km a výška letu až 15 500m.Má nejmodernější avionické vybavení, které jej po stránce bezpečnosti staví na úroveň současných velkokapacitních linkových letadel.
Existuje zřejmý rozdíl mezi létáním amatérských pilotů a profesionálů pilotujících malá letadla.Ti první jsou podle statistik počtu obětí leteckých nehod na jeden kilometr letu na tom mnohem hůře než řidiči automobilů.Čísla jsou ještě zvýrazněna mimořádnou pozorností sdělovacích prostředků případům, v nichž figurují známé osobnosti , jak se například stalo v roce 1999 při havárii Piperu Saratoga, pilotovaného J.F. Kennedym juniorem.
Nicméně rizika soukromé pilotáže jen těžko nadšence od létáni odradí.Pro dobrodružně založené jednotlivce je občasný příliv adrenalinu při hrozícím nebezpečí kořením potěšením z letu vzduchem, a tak si létání s malými stroji zachovává svou dvojí tvář-jedna je zaměřena na rychlou dopravu po světě za byznysem a druhá k hranicím, jejichž dosažení je pro člověka zkouškou i potvrzením možností sebe sama.http://farm3.static.flickr.com/2380/2083342686_b656bfb8c3.jpg?v=0
Rozpětí křídel
14,57m
Cest. Rychlost
867km/h
Délka
17,6m
Osádka
2
Počet cestujících
9
Hmotnost
6146kg
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye