Jak se stát pilotem ?

21. listopadu 2008 v 20:48 |  Ostatní
Jak se stát pilotem?

Řada příznivců létání, zejména těch mladších, by ráda absolvovala kariéru profesionálního pilota a zajímá se o to, jak by se to dalo uskutečnit. Flying se pokusil udělat malou rešerši ze současného stavu v České republice a podat zde malý návod.

Pro člověka, který nemá žádnou pilotní kvalifikaci, budou výchozím kritériem finance, potřebné především k hrazení praktického leteckého výcviku. Úhrnná suma vychází v dnešní době asi na 1,2 až 2 milióny Kč, podle počtu odlétaných hodin. Tyto peníze se obtížně získávají půjčkou od některého peněžního ústavu - zkušenosti téměř všech uchazečů o tuto profesi ukazují, že banky dnes na letecký výcvik nepůjčí.

Zbývají jen možnosti soukromé půjčky anebo sponzoringu příbuzných. Relativně levný výcvik mimo Evropskou unii (např. v USA) se nedoporučuje kvůli obtížné transformaci amerických kvalifikací na evropské standardy. Další možností je létat výcvik krůček za krůčkem a mezitím vydělávat s příjmem průměrného občana, avšak nutno počítat s tím, že výcvik potrvá 5 až 7 let. To limituje okruh zájemců hlavně na lidi ve věku 20 - 30 let; pro přijetí k aerolinkám sice není předepsaný maximální věk, ale zájemců je vždy více, než volných míst a konkurence v konkursech značně vysoká. Aerolinky si tedy mají z čeho vybírat a zcela určitě dají (při stejných výsledcích a parametrech uchazečů) přednost mladšímu a tudíž perspektivnějšímu. Jestliže vám je 50 let, nemá cenu vůbec uvažovat o cestě ke konkursu.

Vedoucí výcviku pilotů ČSA Miloš Kvapil uvedl, že nejběžnější věk pilotů, kteří jsou přijímáni k ČSA, je 20 let, ale najde se i uchazeč ve věku 35 let.

Budoucí pilot, který má dostatečné finanční zázemí, bude časem potřebovat lékařskou prohlídku 1. třídy (1. Medical Class), kterou může projít např. na Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze. Prvním výcvikem, jímž uchazeč musí projít, je získání kvalifikace PPL - Private Pilot Licence. Tento výcvik je možno získat prakticky v každém aeroklubu, přesto je výhodné přihlásit se rovnou do jedné ze tří certifikovaných škol, které mohou provádět výcvik ATPL (F-Air, Bemo-Air, Delta System. První dvě mají sídlo na letišti v Benešově, třetí v Hradci Králové). Výcvik je možné, ale nikoliv nutné, spojit se studiem vysoké školy, např. na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, obor profesionální pilot. Někteří absolventi pilotního výcviku uvádějí, že při konkursech ČSA na pozici pilota se na absolventy FD ČVUT hledí poněkud příznivěji.

Po výcviku PPL je potřeba získat doložku IR - Instrument Rate, přístrojová kvalifikace. Dále teoretický výcvik ATPL (dopravní pilot) a praktický CPL - Commercial Pilot, obchodní pilot. Potom se musí získat kvalifikace pro vícemotorové letouny - ME, Multiengine, a k tomu rozšířit doložku IR také pro ME.

Už při získávání IR doložky se dělá zkouška z letecké angličtiny, která je poměrně náročná. K průkazu PPL postačuje získání Omezeného vysvědčení radiofonisty (zkoušky se dělají na Českém telekomunikačním úřadě), pro vyšší kvalifikace je pak nutné toto rozšířit na všeobecné vysvědčení radiofonisty.

Množství letových hodin záleží individuálně na tom, jak pilotnímu žákovi půjde létání. Přibližný nálet během celého výcviku je mírně přes 200 hodin. ČSA od uchazečů v konkursu požadují také nálet 100 hodin jako velící pilot letounu - PIC, Pilot in Command.

Dnes se mluví i o tom, že ČSA budou při konkursu od uchazečů také požadovat typovou zkoušku na letoun, s nímž potom budou případní přijatí piloti létat, tzn. např. na B737 nebo ATR.

Přijímací řízení k ČSA probíhá ve čtyřech kolech:
1. kontrola dokladů a kvalifikací, písemná a ústní zkouška z angličtiny, pohovor.
2. písemná a ústní zkouška z odborné teorie, zaměřená na navigaci IFR, meteorologii, letové postupy a předpis L8168, leteckou angličtinu a zkratky.
3. ústní zkouška z odborné teorie, zaměřená na meteorologii, dokumentaci a technickou angličtinu (např. schopnost učit se typovku letadla z anglických manuálů).
4. psychotesty, velmi náročné.

Přijímací řízení trvá asi měsíc. ČSA ročně přijímají zhruba 50-80 pilotů. Zkoušky, které probíhají na Úřadu pro civilní letectví, se odehrávají v počítačové místnosti, zkoušení a hodnocení je absolutně objektivní, hodnotitelem je PC.

Požadavky ČSA na uchazeče o pozici pilot:
1 minimálně úplné střední vzdělání
2 výborná znalost českého jazyka
3 výborná znalost anglického jazyka vč. odborné terminologie
4 Class 1 Medical Certificate
5 CPL - průkaz způsobilosti jako obchodní (dopravní) pilot letounu
6 nalétáno min. 100 hodin jako velící pilot (PIC)
7 absolvování teoretických zkoušek pro JAR-FCL ATPL (A)
8 platná přístrojová kvalifikace pro vícemotorové letouny (ME)
9 přístrojový výcvik (IR)
Zdroj: ofisiální stránky CSA.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye