Shrnutí

8. listopadu 2008 v 12:04 |  Ostatní
AIRBUS A300
Klikněte pro větší obrázek
Airbus A300 je dopravní letoun na lety krátkých a středních vzdáleností. Jeho konstrukce započala v září 1969, první let se uskutečnil v říjnu 1972. Do běžného provozu byl uveden o dva roky později, a to společností Air France. V průběhu následujících let se dočkal řady inovací a zlepšení. Začátkem 90. let se společnost začala soustřeďovat na výrobu modernějších modelů a klasický A300 se více zaměřoval především na nákladní přepravu.
Základní údaje o modelu Airbus A300
délka53,62 m
výška16,53 m
rozpětí44,85 m
hmotnost88,5 tun
cestovní rychlost850 km/h
dolet5900 km
motory2 proudové motory
kapacita220-336
Zajímavosti
Celkem bylo vyrobeno 553 strojů, přes 400 jich je stále v provozu. Airbus A300 má na svém kontě 18 leteckých nehod, 22 únosů a 4× figuroval v nějaké trestné činnosti. V roce 2006 ohlásila společnost, že ukončí výrobu tohoto modelu.
AIRBUS A310
Klikněte pro větší obrázek
Airbus A310 je velkokapacitní dopravní letoun vhodný pro střední až dlouhé lety. Konstrukce se odvíjela od letounu Airbus A300. Výroba vznikla na základě zvýšené poptávky leteckých společností po menších strojích, než jaké představoval A300. Letoun je vyráběn firmou Airbus Industrie SAS se sídlem ve francouzském Toulouse. Jedná se o jednoho z největších výrobců dopravních letedel.
S výrobou Airbusu A310 se začalo v červenci 1978, první let byl uskutečněn v dubnu 1982.
Narozdíl od A300 je nový model zhruba o 7 metrů kratší, má menší přepravní kapacitu a jen čtyři dveře. Oproti tomu dosáhl vylepšení v kokpitu, na křídlech, v motorech a díky zlepšené aerodynamice je šetrnější i ve spotřebě.
Airbus A310 se vyráběl v několika verzích.
Základní údaje o modelu Airbus A310-300
délka46,66 m
výška15,80 m
rozpětí43,90 m
hmotnost81,2 tun
cestovní rychlost850 km/h
dolet9600 km
motory2 proudové motory
kapacita220
Zajímavosti
Celkem bylo vyrobeno 255 strojů, kolem 220 jich je stále v provozu. 4 letouny Airbus A310-300 využívají i ČSA. V roce 2006 ohlásila společnost, že ukončí jejich výrobu. Letouny A310 prodělaly celkem 9 leteckých nehod a staly se obětí celkem 10 únosů.
BOEING 707
Klikněte pro větší obrázek
Boeing 707 vstoupil do provozu roku 1958 a zaznamenal velký převrat v civilním letectví, jednalo se o první stroj s tak dlouhým doletem, velikou kapacitou, vysokou rychlostí i ekonomickým provozem. Jeho předchůdcem byl Boeing 367-80, též známý jako Dash 80, na jehož výrobu vydala společnost nemalé finanční prostředky a který byl de facto výsledkem jednoho z prvních užití proudového motoru u strojů určených pro civilní přepravu. První sériový Boeing 707 dostal označení 120, jeho dolet ale ještě nebyl dostatečný pro transatlantické lety bez mezipřistání, to umožnila až verze -320. Letadla byla postupně zdokonalována, byly zavedeny zdokonalené motory, lepší klapky, vyvinuta pevnější kostra apod.
Základní údaje o modelu: Boeing 707-320
délka46,61 m
výška12,93 m
rozpětí44,42 m
hmotnost66,4 tun
cestovní rychlost970 km/h
dolet6 900 km
motory4 proudové motory
kapacita147-219
Zajímavosti
Od roku 1958 do roku 1978, kdy byla výroba zastavena, bylo vyrobeno přes 1000 strojů, dodnes některá původně civilní letadla slouží jako nákladní. Limitovaný počet strojů se vyráběl i po roce 1978, ale pouze pro armádní účely, s tím se definitivně skončilo v roce 1990. Boeing 707 má na svém kontě 149 leteckých nehod, 48× se stal terčem únosu a 11× figuroval v jiné trestné činnosti.
BOEING 737
Klikněte pro větší obrázek
Boeing 737 je dopravní letoun určený na krátké až středně dlouhé tratě. Tento mimochodem nejúspěšnější typ Boeingu byl vyvinut v několika různých verzích. První jeho let se uskutečnil roku 1968, a to ve verzi -100, o pár měsíců později přišla prodloužená -200, která se vyráběla až do roku 1988. Obě verze patří k tzv. verzím Original. Dalším typem se stala verze Classic s označením (-300, -400, -500), ta začala s výrobou v roce 1986. Letouny byly větší, tišší a ekonomičtější než jejich předchůdci a využívaly mnoho prvků z dalších generací především 757 a 767, které se řadí do série Next Generation (-600, -700, -800, a -900). První z této poslední série vstoupil do provozu v roce 1998 a jeho vývoj začal především pod tlakem konkurence Airbusu A320.
Základní údaje o modelu Boeing 737-200
délka30,53 m
výška11,29 m
rozpětí28,35 m
hmotnost27,4 tun
cestovní rychlost850 km/h
dolet4200 km
motory2 proudové motory
kapacita115-130
Zajímavosti
Od roku 1967 bylo vyrobeno přes 5200 kusů letadel a dodnes jich je přes 4000 v provozu, převážně ve verzích Classic a Next generation. Boeing 737-400 a 737-500 jsou zastoupeny i v letadlové flotile ČSA. Boeingy 737 Original mají na svém kontě celkem 100 nehod a 60 únosů, ve 4 případech se staly předmětem trestného činu. Boeingy 737 Classic čítají 28 nehod a 3 únosy a verze Next Generation mají na kontě 1 únos a 4 nehody.
BOEING 747
Klikněte pro větší obrázek
Boeing 747 je velkokapacitní dopravní letoun, donedávna největší dopravní letadlo na světě. Boeing 747, jinak také nazýván jumbo, má tři paluby: horní vedoucí přes část délky stroje, spodní a nákladový prostor. V polovině šedesátých let byl vyvinut tlak na výrobu velkokapacitních strojů, které by snížily provozní náklady na sedadlo. Oficiálně se započalo s výrobou 747 roku 1966. První let se uskutečnil o tři roky později. A v roce 1970 vstoupil Boeing 747 do služeb společnosti Pan Am. V dalších letech bylo vyrobeno několik verzí modelu.
747-SR byla verze modelu Boeing 747-100 speciálně upravená pro japonské aerolinie. Jedná se o verze letounu upravené pro lety na krátkou vzdálenost (dolet 2590 km). Výrazně zmenšené zásoby paliva potřebné pro kratší lety mezi japonskými ostrovy umožnily nést na palubě více cestujících. Stroje byly dodány pro Japan Airlines a All Nippon Airways.
Základní údaje o modelu Boeing 747-100
délka70,66 m
výška19,33 m
rozpětí59,6 m
hmotnost162 tun
cestovní rychlost895 km/h
dolet9800 km
motory4 proudové motory
kapacita366-452
Zanedlouho po verzi 100 přišla společnost s verzí Boeing 747-200B, která byla vybavena silnějšími motory a umožňovala dolet až 10 800 km. V celkových parametrech dosahovala stejných hodnot, jen byla o cca 8 tun těžší.
Zajímavosti
Od roku 1970 bylo vyrobeno 1387 strojů různých verzí. Dodnes jich je cca 960 v provozu. Boeing 747 má na svém kontě celkem 62 nehod a 30 únosů, ve čtyřech případech se stal předmětem trestného činu.
BOEING 757
Klikněte pro větší obrázek
Boeing 757 začal být konstruován koncem sedmdesátých let jako nástupce třímotorového modelu 727. Oproti předchozímu modelu se dočkal řady vylepšení. Výkonnější a tišší motory řadí 757 mezi jedno z nejméně hlučných letadel. Jeho provoz je navíc velmi ekonomický. Roku 1982 se uskutečnil jeho první let, rok na to vstoupil do běžného provozu. V průběhu let bylo vyvinuto několik dalších verzí 757. Většina strojů 757 je využívána americkými aerolinkami na vnitrostátních letech. Začátkem devadesátých let byl tento typ Boeingu jedním z nejžádanějších, později byl zaznamenán pokles jeho objednávek. Byla dána přednost modernějším strojům s větší kapacitou a ekonomičtějším provozem. V roce 2004 se tak jeho výroba ukončila.
Základní údaje o modelu Boeing 757-200
délka30,53 m
výška11,29 m
rozpětí28,35 m
hmotnost27,4 tun
cestovní rychlost850 km/h
dolet4200 km
motory2 proudové motory
kapacita115-130
Zajímavosti
Od roku 1983 bylo vyrobeno něco přes jeden tisíc strojů. Dodnes jsou téměř všechny v provozu. Boeing 757 má na svém kontě celkem 10 nehod a 9 únosů, v jednom případě se stal předmětem trestného činu. Boeing 757 byl jedním z typu letadel použitých k teroristickému útoku 11. září. Jeden 757 narazil tehdy do Pentagonu a druhý letoun se zřítil v Pensylvánii.
BOEING 767
Klikněte pro větší obrázek
Boeing 767 je středně velký dopravní letoun se dvěma uličkami mezi sedadly (tomuto uspořádání se říká wide-body, modely s jednou uličkou se nazývají narrow-body). S jeho konstrukcí se začalo roku 1979 a poprvé vzlétl v září 1981. O rok později byl zaveden do běžného provozu, prvním velkým odběratelem se stala společnost United Airlines. V následujících letech došlo k vyvinutí dalších verzí, kdy například verze s označením 200 byla vybavena větší nádrží, což dovolovalo delší dolet. Další modifikace představovaly především prodlužení délky stroje. Letouny Boeing 767 se staly jedněmi z nejoblíbenějších pro lety přes Atlantik.
Základní údaje o modelu Boeing 767-200
délka48,51 m
výška15,85 m
rozpětí47,5 m
hmotnost76,6 tun
cestovní rychlost850 km/h
dolet12 300 km
motory2 proudové motory
kapacita216-290
Zajímavosti
Od roku 1982 bylo vyrobeno přes 940 letadel. Dodnes jich je cca 850 v provozu. Boeing 767 má na svém kontě celkem 22 nehod a 5 únosů, ve 3 případech se stal předmětem trestného činu.
McDONNELL DOUGLAS MD-83
Klikněte pro větší obrázek
Stroje McDonnell Douglas jsou dvoumotorová letadla určené na krátké a středně dlouhé tratě. MD-80 vznikly jako druhá generace strojů pro krátké lety DC-9 a vstoupily do provozu roku 1980. Jednotlivé verze byly od základní prodlužovány, čímž došlo ke zvýšení přepravní kapacity. Verze - 83 značí, že se jedná o verzi s delším doletem.
Základní údaje o McDonnell Douglas MD-83
délka45,1 m
výška9,05 m
rozpětí32,8 m
hmotnost72,65 tun
cestovní rychlost811 km/h
dolet4 640 km
motory2 proudové motory
kapacita170
Zajímavosti
Výrobce ukončil výrobu MD-80 v roce 1999, do té doby jich bylo uvedeno na trh něco přes 1100 ks a většina z nich je dodnes v provozu. MD-80 má na svém kontě 35 leteckých nehod a 6× figurovala v únosu.
McDONNELL DOUGLAS DC-10-30F
Klikněte pro větší obrázek
Je poslední letoun z řady Douglas Commercials (DC). Třímotorový letoun byl používaný na mezikontinentální linky se středním až dlouhým doletem. Do provozu vstoupil 1971. DC-10-30F je označením verzí nákladních.
délka55,34 m
výška17,70 m
rozpětí50,39
hmotnost263 tun
cestovní rychlost925 km/h
dolet11 025 km
motory3 proudové motory
kapacitamax. 380
Zajímavosti
Produkce DC-10 skončila v roce 1988 s celkem zhruba 450 vyrobenými stroji. DC-10 má na kontě 37 leteckých nehod, 8× figuroval v únosu a 2× se stal předmětem jiného kriminálního činu.
AIRSPEED AS.57 AMBASSADOR 2
Klikněte pro větší obrázek
Britský letoun se dvěma pístovými motory vyrobené společností Airspeed. Poprvé vzlétl v roce 1947, o tři roky později vstoupil do služeb British European Airways.
Základní údaje o Airspeed AS.57 Ambassador 2
délka24,99 m
výška5,74 m
rozpětí35,05
hmotnost24,9 tun
cestovní rychlost418 km/h
dolet1930 km
motory2 pístové motory
kapacita47-55
Celkem bylo vyrobeno 23 strojů.
EMBRAER 120ER BRASILIA
Klikněte pro větší obrázek
Jedná se o dvoumotorové, turbovrtulové letadlo brazilské výroby, které pojme cca 30 cestujících. Vyznačuje se kruhovým trupem a ocasní částí ve tvaru T. První let se uskutečnil v roce 1983. A o dva roky později vstoupilo do služeb společnosti American Souteast Airlines, největším objednatelem se ale stala společnost SkyWest. Brasilia byla vyráběna v několika verzích, na trh se dostala též nákladní a kombinovaná letadla. Verze -ER znamená s prodlouženým doletem.
Základní informace o Embraer 120ER Brasilia
délka20,0 m
výška6,35 m
rozpětí19,8 m
hmotnost7,1 t
cestovní rychlost555 km/h
dolet1500 km
motory2 turbovrtulové
kapacita30 cestujících
Prozatím poslední exemplář byl dodán v roce 2002. Do té doby bylo vyrobeno celkem přes 350 strojů.
BAC 1-11 528 FL
Klikněte pro větší obrázek
Britské proudové letadlo s krátkým doletem sloužilo jako linkové letadlo vyráběné v šedesátých letech. Bylo navrženo, aby nahradilo letouny Vickers Viscount. První model vstoupil do služeb v roce 1961. Existovalo několik verzí. Verze s označením -500 představovala zvýšenou kapacitu až pro 119 cestujících. Jejich činnost byla ukončena v letech devadesátých, a to především pro jejich značnou hlučnost.
Základní informace o BAC 1-11
délka28,2 m
výška7,2 m
rozpětí26,9 m
hmotnost33,8 t
cestovní rychlost870 km/h
dolet2320 km
kapacita119
motory2 proudové motory
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye