Únosy Letadel

8. listopadu 2008 v 12:01 |  Nehody
DatumTypStátLinkaCest./ /Pos.Únosci, průběh, příčinaOběti
18.8.2007MD-83TureckoNikósie-Istanbul136/6Dva únosci žádali odklonění letu do Teheránu (Írán) a vyhrožovali, že mají bombu. Únoscům se ale nepodařilo dostat do kokpitu. Piloti přesto pod záminkou doplnění paliva přistáli v Antalyi (Turecko). Ve chvíli, kdy se únosci chystali propustit ženy a děti, přišli o většinu rukojmích, kteří utekli zadním východem. Piloti utekli předními okýnky. Zbytek pasažérů únosci posléze propustili a sami se vzdali.0
15.2.2007B-737MauretánieNuakšott-Núazibú71/8Únosce žádal, aby stroj letěl do Francie. Letadlo ale nemělo dost paliva, a tak posádka chtěla přistát v Dachle (Západní Sahara). Marocká vláda to zamítla. Letadlo přistálo v Las Palmas (Kanárské ostrovy). Piloti schválně provedli tvrdé přistání, při kterém únosce upadl na zem, kde se na něj vrhli pasažéři. Únosce dvakrát vystřelil, ale nikoho nezranil. Poté byl zadržen.0
24.1.2007B-737SúdánChartúm-Al Fašír95/8Ozbrojený únosce krátce po startu unesl letoun a chtěl letět do Velké Británie. Letadlo pro nedostatek paliva přistálo v Ndjamenu (Čad). Po přistání se únosce vzdal a požádal francouzskou ambasádu o politický azyl.0
28.12.2006A-320ČRMoskva-Ženeva170/?Opilý pasažér se chtěl dostat do kabiny. Vykřikoval, že má výbušninu a žádal změnu kurzu do Káhiry. Palubní průvodčí společně s několika cestujícími ho zlikvidovali a po přistání byl předán českým úřadům. Při prohlídce letadla pyrotechniky nebyla žádná trhavina nalezena.0
3.10.2006B-737ŘeckoTirana-Istanbul113/6Únosce se chtěl vyhnout službě v turecké armádě a v řeckém vzdušném prostoru unesl letadlo údajně pod hrozbou, že se vyhodí do povětří, a žádal změnu kurzu do Říma, kde chtěl požádat o pomoc papeže s vysvětlením, že konvertoval ke křesťanství a nechce sloužit v turecké armádě. Posádka vyslala nouzový signál a letouny F-16 řeckého letectva donutily letoun k přistání v Brindisi. Únosce se vzdal. Později bylo zjištěno, že únosce nebyl ozbrojen.0
31.3.2003An-24KubaNueva Gerona - Havana29/61 únosce (s dítětem?) vyzbrojený granátem. Letadlo pro nedostatek paliva přistálo v Havaně, propuštěna 1/3 cestujících, poté let do Key West, Florida. Únosce v americké vazbě.0
28.3.2003A-310TureckoIstanbul - Ankara194/919letý chtěl do Německa (osvobodit vězněnou matku a dceru?). Letadlo přes Izmir do Atén, pro nedostatek pohonných látek přistání. 29.3. se vzdal řeckým úřadům.0
11.9.2001B-767USABoston - Los Angeles81/113-4 únosci převzali násilím řízení a narazili s letadalem do sev. věže World Trade Center. Počet obětí na zemi patrně nebude nikdy přesně znám.92
11.9.2001B-767USABoston - Los Angeles56/93-4 únosci převzali násilím řízení a narazili s letadalem do jižní věže World Trade Center. Počet obětí na zemi patrně nebude nikdy přesně znám.65
11.9.2001B-757USAWashington, D.C. - Los Angeles58/63-4 únosci převzali násilím řízení a narazili s letadlem do budovy Pentagonu. Počet obětí odhadován na asi 200.64
11.9.2001B-757USANewyork - San Francisco38/73-4 únosci převzali násilím řízení, cestující se patrně vzepřeli a záměrně havarovali s letadlem v neobydlené oblasti. O cíli teroristů se spekuluje (Camp David, Bílý dům, Air Force One ve vzduchu?).45
26.4.2001An-12Etiopielet z voj. základny Debre-Zeit506 etiop. studentů (vč. 1 dívky) uneslo etiop. voj. letoun. Cíl neznám, z nedostatku paliva letadlo přistálo v súdánském Chartúmu. Studenti chtěli upozornit na špatnou situaci a porušování lidských práv v Etiopii, brzy ráno druhého dne se vzdali a rukojmí propustili.0
15.3.2001Tu-154RuskoIstanbul - Moskva164/124 únosci z Čečenska s noži unesli stroj do Mediny (Saúdská Arábie). Postupně prospustili 46 lidí, 15 uprchlo zadním vchodem. Po útoku speciálních jednotek armády zabiti 3 lidé (vč. 1 únosce) zbytek únosců zajat.3
23.1.2001B-727Jemenvnitrostátní91/?Únosce s pistolí (vydávající se za stoupence Saddáma Husajna) se pokusil unést letoun do Iráku. Z neznámých příčin souhlasil s mezipřistáním v Džibuti, kde většina cestujících a část posádky opustila letadlo. Zbytek posádky únosce přemohl.0
11.11.2000Tu-154DagestánMachačkala - Moskva
48/10
Únosce přinutil změnit let do Izraele, kde stroj přistál na voj. základně Uvda. Únosce se vzdal. Údajně šlo o více únosců(?) původem z Čečenska(?).0
14.10.2000B-777Saúdská ArábieDžidda - Londýn90/15Po mezipřistání v Káhiře pohrozili 2 Saúdové (prý disidenti) výbušninou a unesli stroj do Sýrie. Protože v Damašku nedostali povolení k přistání, zamířili do Iráku, kde v Bagdádu přistáli. Únosci byli zadrženi, cestující osvobozeni. Jako důvod uvedli únosci porušování lidských práv v Saúdské Arábii. Bomba v letadle nalezena nebyla.0
6.2. - 10.2.2000B-727AfghánistánKábul - Mazar e Sharif164/1410-16 únosců (motiv neznámý, pův. požadavek na propuštění Ismaila Chána, představitele afgánské opozice), mezipřistání v Kirgizii, Kazachstánu a Moskvě, poslední přistání v Londýně, kde byli všichni propuštěni, cca 16 únosců zatčeno. Polovina cestujících požádala o azyl (rodinný únos letadla???)0
24.12. - 31.12.1999A-300IndieKáthmándú - Dillí174/155 únosců chtělo do Láhauru, ale Pákistán nepovolil přistání. Mezipřistání v indickém Amritsaru, zde 1 cestující zabit. Poté odlet bez doplnění paliva do Láhauru, po natankování do Dubaje (SAE, propuštěno asi 26 rukojmích), odtud do Kandaháru (Afgánistán) Zde zůstalo letadlo až do 31.12., kdy indická vláda propustila 3 kašmírské separatisty. S nimi únosci odjeli a zbytek rukojmích (přes 150) byl propuštěn.1
19.10.1999B-737EgyptIstanbul - Káhira541 (pomatený) muž s nožem - nejdříve do Hamburku pro palivo, pak do Londýna. V Hamburku zatčen0
26.8.1999?MarokoCasablanca - Tunis8145 letý Maročan s atrapou pistole unesl letadlo do Barcelony (pův. chtěl zřejmě až do Frankfurtu a.M.), kde po vyjednávání propustil všechny rukojmí a vzdal se policii. Pokus o emigraci do SRN?0
30.7.1999?VenezuelaBarinas - Guasdalito14/2Uneseno do Kolumbie, 9.8. vráceno do Guasdalita (pouze oba piloti), 10.8. se vrátili i cestující.0
22.7.1999B-747JaponskoTokio - Hokkaido517/xMuž s nožem se pokusil unést letadlo, zabil kapitána; přemožen posádkou, druhý pilot přistál zpět v Tokiu.1
21.4.1999?TádžikistánDušanbe - Moskva136/?Asi 15 Kurdů přinutilo letadlo přistát v ruské Samaře, kde propustili všechny cestující i posádku a z letadla vyjednávali (let do Iráku?).0
12.4.1999Fokker F-50KolumbieBucaramanga - Bogotá46Levicoví protivládní povstalci přinutili letadlo přistát v Los Avalos (pašerácké letiště) a s posádkou i cestujícími zmizeli v džungli. Po 24 hod. propuštěno šest cestujících, později další, 18.6. dalších 12, posledních 16 stále v zajetí.?
30.10.1998B-737TureckoAdana - Ankara391 únosce (pistole, granát); po 7 hodinách na letišti v Ankaře byl únosce při útoku protiteroristických jednotek zabit. Protest proti turecké armádě bojující proti kurdským povstalcům.1
28.10.1998B-737Čínavnitrostátní99/5Kapitán letadla unesl svoje letadlo na Taiwan (unesl sebe a svou ženu). Pilot jako důvod únosu uvedl nespokojenost s platem a se systémem vzdušné dopravy v Číně.0
2.10.1998Fokker F-20Franciesoukromé1555 letý Francouz (puška, granát) unesl letadlo společnosti Dassault Aviation, s níž měl spor (bývalý zaměstnanec). Po příjezdu jeho advokáta se vzdal policii.0
14.9.1998A-310Turecko?76/81 únosce s bombou(?) unesl letadlo do Trabzonu (na černomořském pobřeží Turecka). Propustil cestující, a pak se v klidu vzdal.0
23.6.1998B-727ŠpanělskoBarcelona - Sevilla1311 únosce chtěl do Izraele. Pro nedostatek paliva stroj přistál ve Valencii a únosce (duševně nemocen?) se posléze vzdal.0
24.5.1998FokkerPákistánGvádar - Karáčí283 muži s puškami a granáty chtěli do Indie. Díky kapitánově triku však stroj přistál ještě v Pákistánu. Letadlo bylo obklíčeno ozbrojenými složkami a únosci zneškodněni.0
24.2.1998?TureckoAdana - Ankara6831 letý Turek (duševně nemocný?) unesl stroj do Diyrbakiru (JV Turecka, kurdská menšina). Poté zneškodněn bez problémů.0
10.12.1997IL-62RuskoMagadan - Moskva141/659 letý důchodce s výbušninou požadoval 10 mil. $ a let do Švýcarska. Zneškodněn na letišti Šeremetěvo (Moskva).0
7.10.1997?ÍránTeherán - Bandar-Abbás?1 únosce s pistolí chtěl do Iráku (možná Izraele); po přestřelce se strážcem letadla (oba zraněni) zneškodněn.0
9.6.1997B-737MaltaLa Valetta - Istanbul85/53 Turci s atrapou výbušniny chtěli do Kolína nad Rýnem, žádali propuštění atentátníka na Jana Pavla II. Aliho Agcy (1981, doživotí). Po vyjednávání na letišti se vzdali policii.0
8.6.1997?ČínaPeking - Kanton200/?30 letá (duševně nemocná?) žena s bombou (?) chtěla na Taiwan. Přemožena piloty, na nejbližším letišti předána policii.0
10.3.1997B-757Taiwanvnitrostátní150/645 letý nezaměstnaný novinář s hořlavinou unesl stroj do Číny, kde požádal o politický azyl. Cestující i posádka se vrátili. První únos z Taiwanu do Číny!0
20.1.1997?JaponskoÓsaka - Fukuoka182/10Po přistání ve Fukuoce se 1 opilý cestující s nožem dožadoval letu do zahraničí. Přemožen posádkou a zatčen.0
23.11.1996B-767Etiopie?175/?3 Etiopané, po startu v Adis-Abebě přinutili změnit směr na Austrálii. U Komorských ostrovů letadlo pro nedostatek paliva spadlo do moře. Zachráněno 52 cestujících.134
3.9.1996Tu-154BulharskoBejrút -Varna150/81 Palestinec, ve Varně propustil všechny cestující; po letu do Norska se v Oslu vzdal policii.0
VIII.96???180/?Iráčané unesli letadlo ze Súdánu přes Maltu do Londýna, kde se vzdali.0
27.3.1996A-320Egypt?147/?3 Egypťané unesli letadlo "s božím poselstvím světovým vládcům" do Libye, kde se vzdali.0
19.9.1995B-707Írán?178/?Stevard přinutil letět do Izraele, kde požádal o pol. azyl. Posádka a 176 cestujících se vrátilo do Íránu.0
24.12.1994A-300FrancieAlžír - Paříž206/?4 únosci Islámské ozbrojené jednoty (GIA); v Alžíru propuštěno 63 cestujících, ze zbývajících 3 zastřeleni. V Marseille všichni únosci zabiti.7
23.11.1985??Atény - Káhira97/?5 únosců, v La Valettě, Malta, zasáhlo egyptské komando. Zahynulo 61 cestujících a 1 únosce.62
VIII.80?Peruvnitrostátní?168 cestujících uneslo stroj do Miami. Po příslibu občanství se všichni vzdali.0
13.10.1977B-737
Palma de Mallorca-Frankurt91/?Let 181 poté, co byl unesen čtyřmi palestinskými teroristy (z toho dvě ženy) změnil kurz do Říma, kde letoun nabral palivo. Únosci požadovali propuštění jedenácti zadržených členů organizace Frakce Rudé Armády a 15 milionů dolarů. Letoun pokračoval dále v letu a přistál v Larnace (Kypr), dále následovala přistání v Bahrajnu a Dubaji. Posádka s letounem dále pokračovala do Salalah v Ománu, kde mu bylo odepřeno přistání, a tak změnil kurz a pokračoval do Adenu (Jemen). Místní úřady však zablokovaly dráhu a jak letadlu ubývalo palivo, byla posádka nucena přistát mimo dráhu. Kapitán se vydal zkontrolovat stav podvozku, avšak z obchůzky se dlouho nevracel a teroristé začaly vyhrožovat, že zničí letadlo. Poté co se kapitán vrátil zpět, únosci ho bez váhání zastřelili. Letadlo po tomto incidentu odletělo do Mogadiša (Somálsko), kde provedla GSG-9 útok na letadlo a tři únosce zabila.Všechny se při útoku podařilo zachránit.Bližší info zde: Záchrana v Mogadišu1
27.6.1976A-300IzraelTel Aviv-Paříž248/12Brzy po startu byl letoun unesen dvěma Palestinci a dvěma Němci, kteří požadovali letět do Benghází(Libye), kde letadlo 7 hodin čekalo na doplnění paliva. Poté letadlo odletělo do Entebbe (Uganda). Únosci požadovali propuštění 40 Palestinců vězněných v Izraeli a dalších 13 osob vězněných v Keni, Francii, Švýcarsku a Německu s tím, že pokud nebudou splněny jejich požadavky, začnou zabíjet rukojmí. Únosci přemístili rukojmí do terminálu letiště a většinu rukojmí propustili, ponechali se jen Židy. Posádce bylo nabídnuto propuštění, ale kapitán letadla odmítl opustit cestující. Ostatní členové posádky následovali příklad kapitána. Izraelská vláda se rozhodla po jednání s únosci zaútočit na letadlo a osvobodit rukojmí viz.Operace Kulový hrom. Izraelské komando zaútočilo na terminál letiště. Při útoku byly zabiti tři rukojmí a 10 rukojmí bylo zraněno.Dva z nich byly považováni za únosce a jeden byl zabit v křížové palbě. Zbylých 103 rukojmí se podařilo osvobodit.6
IX.74?Vietnam? - Hanoj?1 únosce, odpálil dva granáty, po pádu všichni zahynuli70
15.11.1972F-27AustrálieAdelaide-Alice Springs28/4První únos letadla v Austrálii. Českému emigrantovi Miloslavu Hrabincovi se podařilo při nástupu ukrýt pušku a dýku přivázanou u nohy. Asi 30 minut před přistáním vyšel únosce z toalety se zbraní. Po přistání na letišti s ním policie vyjednávala a únosce nakonec dovolil 22 pasažérům opustit letadlo. Únosce ale požadoval malé letadlo s pilotem a navigátorem a tvrdil, že pokud nebudou splněny jeho požadavky, že začne zabíjet pasažéry. Jeden místní pilot se svým letadlem se nabídl a navigátora předstíral jeden policista. Když přijeli se svou Cessnou k Fokkeru, tak únosce si vzal jako rukojmí jednu stevardku a sestoupil s ní po schodech. Posádka letadla ve snaze předejít návratu únosce ihned poté uzavřela dveře. Policista který předstíral navigátora se únosce pokusil odzbrojit, ale únosce ho těžce postřelil. Policie poté zahájila na únosce palbu. Nakonec se únosce podařilo zadržet, ale ten v nemocnici později podlehl svým zraněním.1
24.11.1971B-727USAPortland-Seattle36/6Únosce zajal letadlo s celkem 42 lidmi na palubě. Po přistání v Seattlu propustil pasažéry výměnou za 200 000 dolarů a čtyři padáky. Poté letadlo opět vzlétlo, nyní již pouze s posádkou. Únosce přikázal letět směrem k Mexiku v malé výšce a malou rychlostí s vysunutým podvozkem a klapkami nastavenými na 15 stupňů. Někdy během cesty únosce otevřel zadní schodiště a společně s penězi za použití padáku vyskočil z letadla. Letadlo se poté bezpečně vrátilo zpět na letiště. Únosce ani peníze se nepodařilo nikdy nalézt.0
IX.70????Palestinci unesli 3 letadla západních společností - politické důvody?
23.7.1968B-707PalestinaŘím-Lod38/10Únosci odklonily let do Alžírska.Vyjednávání s únosci trvalo 40 dní. Oba únosci nakonec všechny cestující, z nichž bylo na palubě 21 Izraelců, propustili.0
VIII.60?SSSR??První hlášený únos letadla v SSSR. Podrobnosti nezveřejněny.?
1.11.1958Viscount-755DKubaMiami-Havana-Varadero16/4Letoun byl unesen 5 kubánskými ozbrojenci, kteří chtěli přistát v Sierra Crystal a doručit zbraně Castrovým rebelům. Když se setmělo, vyčerpalo letadlo postupně zásobu paliva. Posádka se pokusila nouzově přistát, to se však nepodařilo a místo toho letoun přistál v oceánu. Většina pasažérů a posádky zemřela.17
13.7.1956Li-2Maďarsko??Skupina sedmi maďarských antikomunistů unesla let společnosti Malev. Někteří pasažéři byli vážně zraněni. Letadlo přistálo na základně NATO v Ingolstadtu. Dva pasažéři a únosci v Německu požádali o azyl. Ostatní se vrátili zpět do Maďarska.0
VII.48??Macao - Hongkong19/24 čínští únosci zabili oba piloty, následoval pád do moře25
II.31?Peru??První zaznamenaný únos letadla
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 DelorisStein30 DelorisStein30 | E-mail | Web | 30. června 2012 v 0:31 | Reagovat

I think that to get the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/business-loans">business loans</a> from creditors you ought to present a good motivation. Nevertheless, once I have got a auto loan, because I wanted to buy a building.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Tak zase příště ale přijď prosím!
www.airflight.blog.cz
GoodBye